Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

torsdag 19 januari 2012

Sötningsmedel

Detta är lite omdiskuterat.
Ska man använda sötningsmedel överhuvudtaget då man äter LCHF? Ska man inte utesluta sötsaker helt?

Jag tycker så här. Man gör som man vill.
Är man otroligt sötkänslig, kanske man ska avstå från detta, eller i alla fall till en början. Tills man dämpat sitt sockerberoende. En del kan inte dämpa det utan fastnar direkt och faller för det söta.

Om man vill använda sig av det så finns det en del olika att välja på för oss som inte vill höja blodsockret, är diabetiker eller insulinresistenta. Några kända sötningsmedel är Sukrin, sötrix, sötin, sukrin melis som är sockeralkoholer (Erythritol) och Stevia.
Jag har inte testat alla men beskriver här nedan ett par styckna.

Sukrin
Ser ut som strösocker. Finns i olika webbutiker och i hälsokostbutiker. Är rätt dyrt, men höjer inte ditt blodsocker. En del säger att man skall dosera detta i samma proportioner som vanligt strösocker då man bakar. Jag håller inte med. Detta sötningsmedel som de flesta, får en speciell bismak. Man kan säga att det bli kallt i munnen, som då man äter Dextrosol ungefär. 

Ett tips jag såg på Mariannes LCHFsida, var att man kan mixa detta i matberedare i fem minuter så det får florsockerkonsistens. Det skall då fördela sig bättre i bakverket.
Och allra bäst resultat får man om man kombinerar detta med Stevia, som kommer nedan. De kompletterar varandra bra.

Sukrin melis
Är florsockervarianten av Sukrin. 

Stevia
Stevia är en växt som finns i flera olika arter och har använts flitigt som sötningsmedel. Den innehåller inga kalorier och påverkar inte blodsockret. Det tvistas en del kring detta, och det är inte konstigt. År 2012, nu, har detta blivit godkänt som tillsats i mat inom EU. 


Stevian är ungefär 300 ggr sötare än vanligt socker och bör doseras med försiktighet. För mycket ger en otäck bismak och många kombinerar denna därför med sukrin. Man gör en blandning med båda och använder sig sedan av blandningen (i matskedsmått) i olika bakverk.
Stevia som den är doseras med knivsudd!!! 


Det sägs att det ska ha hälsofrämjande egenskaper. För mer information och fakta, kolla in Stevias sida. Eller googla och läs mera.




Steviasocker mixad av Stevia och Sukrin

1 kommentar:

  1. What a data of un-ambiguity and preserveness of valuable
    know-how concerning unpredicted emotions.
    My web site substitute for baking soda

    SvaraRadera

Summa sidvisningar