Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

torsdag 15 september 2011

Kolesterolet, vårt kära blodfett (?!?!)

Det här är ett ord som genom tiden nästan blivit ett skällsord. Ett ord som många är rädda för. Helst om man sätter adjektivet högt framför.
Högt kolesterol = för tidig död, hjärt och kärlsjukdomar. 

Ni har säkert någon gång mätt ert kolesterolvärde och fått höra att det, för att det ska vara bra, ska ligga under 5. Det märkliga är, att de flesta fullt friska människorna i Sverige har ett värde över just det värdet.

I många år, och fortfarande är informationen tydlig. Undvik att äta fett. Undvik animalsikt fett  i så stor utsträckning som möjligt. Fett höjer det totalt livsfarliga kolesterolet och ökar alla risker för hjärtsjukdomar.
Eller? Är det så himla enkelt. Kan man så enkelt dra slutsatsen att det höga kolesterolvärdet tillsammans med hjärtproblem måste hänga ihop?




Samma sak som med att bara för att man är fet, har man ätit fet mat?
Kan det stämma?
Då borde man kunna säga att en sumobrottare är stor för att han sumobrottas, eller att man blir rik av att bo i ett speciellt "höginkomstområde". Inte att man äter sig stor för att kunna brottas eller att man för att man är rik, kan bosätta sig i det dyra området.

Jag tycker att vi kikar lite närmare på det däringa fula ordet.

Vad är kolesterol egentligen?

Jag väljer att först citera Andreas Eenfeldt igen, ur hans bok Matrevolutionen:

Kolesterol är en nödvändig byggsten i varenda cell hos alla djur. Det är därför man talar om animalisk kolesterolrik mat, som kött. Den brukar då ses som farligare än att äta blad nötter och rötter. Den teorin är ganska udda. Vi människor tillhör också djurriket. Vi är ingen växt. Hur kan kolesterol vara ett farlig gift att äta när din kropp byggs med samma kolesterol? 
Kolesterol (som för övrigt är ett av de krångligaste orden att skriva på datorn), är en byggsten i kroppen som är livsnödvändig.
Det bygger upp cellmembran och och finns i varenda cell i din kropp, i alla kroppar. Vi byggs av kolesterol. Kroppen produecerar själv sitt kolesterol. Äter vi mycket, producerar den mindre och viceversa. För att krångla till det, så finns det dessutom BRA (HDL) kolesterol och DÅLIGT (LDL) kolesterol.


Då är kanske frågan:

Är det, det livsnödvändiga kolesterolet i sig som är farligt eller kan det vara fördelningen av gott och ont kolesterol, och vad är det i sådana fall som rubbar balansen mellan dem?

Vad är det vi äter som ökar respektive kolesterolvärde? Jag tror ni kan gissa ;)
Lite snabbt kan man säga att stort intag av snabba kolhydrater sänker det goda kolesterolet, medan vanliga naturliga fetter höjer detsamma. Men, för er som vill läsa mera om detta, rekommenderar jag verkligen att gå in på Kostdoktorns sida om just kolesterolUtförliga och bra förklaringar.

Själv kan jag tala om att jag ätit kolesterolrik (för mig = naturlig) mat i 3 års tid. Jag är fullt frisk och har nyligen (juli 2011) tagit prover som visade sig vara otroligt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar