Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

onsdag 14 september 2011

Fiskpaté

Jag är absolut ingen patéälskare, men denna är riktigt salt och god och med lite extra gott i den rökta smaken. Testa!!!


Fiskpaté

Ingredienser:
600g fiskfilé av torsk, kolja och lax
2 tsk salt
2krm vitpeppar
½ krm cayennepeppar
3 ägg
3dl vispgrädde
1 msk smör

Fyllning
100g kallrökt lax
2msk dill, hackad

Romsås
1 dl majonnäs
3dl gräddfil
2msk löjrom el sikrom
½tsk salt
2krm vitpeppar

Dekoration
Kräftstjärtar
Dill
Ruccola

Gör så här:
Lägg fisken i matberedare. Tillsätt salt, peppar, potatismjöl och ägg. Tillsätt grädden i en jämn stråle, kör till en jämn smet som håller samman.
Lägg i bakplåtspapper i botten på en 1½ liters avlång bakform. Bred ut hälften av smeten i formen. Strö över hälften av dillen. Lägg rökt lax i en sträng i mitten av formen, strö över resten av dillen. Bred resten av smeten ovanpå och täck med bakplåtspapper. Ställ formen i en långpanna. Fyll på med vatten i långpannan och grädda patén i ca 50 minuter i 175 grader. Ta bort pappret de sista 5 minuterna.

Blanda samman majonnäs med gräddfilen och tillsätt romen och salt och peppar. Ställ kallt till serveringen.
Dekorera patén och servera med sallad och lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar