Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

torsdag 16 februari 2012

Spelar motivet någon roll...

...EGENTLIGEN!?!?!

Blir nästan lite småmuppigt halvirriterad emellanåt...



Varför?
Jo...för att, om man avstår en viss föda måste det tydligen finnas en GILTIG orsak enligt den som frågar.

Låt säga, jag väljer att inte äta kött. Jag är vegetarian.
Idag är det helt ok. Det var det inte förr.
Då har jag en bra och giltig anledning.

Låt säga, jag äter inte fläsk. Jag är muslim.
Helt ok. Det är religiösa orsaker och skall icke ifrågasättas.

Låt säga, jag dricker inte mjölk. Jag är laktosintollerant.
Helt ok. Man blir sjuk och mår dåligt annars.

Låt säga, jag äter inte gluten. Jag har Seliaki.
Helt ok. Jag blir sjuk annars och får ont i magen.



Ett exempel till för att komma nära min irritation lite...nåde dig om du avstår att äta fläsk om du inte är muslim. Du är då konstig, går på extrem diet och kommer att bli dödligt sjuk. Du kommer att få höra att det med säkerhet finns något i griskroppen du absolut som människa inte kan leva utan.

NU till kärnan...
Låt säga, jag äter inte kolhydrater (mycket stor del gluten). Jag är mån om min kropp och hälsa.
ABSOLUT INTE ETT DUGG OK!!!


Om jag istället säger till folk att jag är allergisk mot det, accepteras det, men inte när jag gör ett hälsosamt val.
Att göra ett hälsosamt val är det fulaste man kan göra idag.

Och helt plötsligt kommer de människorna (som oftast inte alls prövat och har noll koll) på alla möjliga nya och gamla sjukdomar man kan få om man inte stoppar i sig dessa "livsnödvändiga" kolhydrater.
De kan i tid och otid säga att det finns inga studier som visar att det är ok. Men hur i hela Hälsingland kan man då påstå att man kan bli både slö, trött, orkeslös, sjuk, cancerfylld och nu sist också, dum, om det inte finns några studier? Bara en fundering i funderingen.

Men fy och skam på torra land att Livsmedelsverkets "väl beprövade" och inarbetade metod åker på dyngstryk av den äldsta förekommande "dieten" någonsin. Stenåldersmänniskans diet...om de nu kallade den diet. De gjorde nog bara det som var naturligt för dem.

Om något är en modediet och extremkost i sammanhanget måste det ju vara dagens rekommenderade kost.
För att inte vara extrem, ska vi stoppa i oss processad mat fullknökad med tillsatser och suspekta ämnen. Vi ska stoppa i oss så lätta produkter som möjligt så att vi hungrar och tror att det är vägen till hälsa och tunna kroppar. Vi ska gärna stoppa i oss omestrade och härdade fetter med diverse tillsatser. Vi ska fredagsmysa helst 8 kvällar i veckan och vi ska unna oss kemiska formler i massor.

Extrem är att äta, rent kött, fisk och fågel. Att äta äkta smör, naturliga fetter, nötter, bär, grädde, mjölk och ägg. Att äta sig mätt och nöjd och hålla sig frisk är väldigt fult idag.

Sagt det förr och säger det igen.
Varför dog inte mänskligheten ut för länge sedan, innan jordbruket kom som en riddare på vita hästen...och varför kom fetman och alla folksjukdomar (fetma, karies, diabetes, infertilitet, astma och allergier mm) i raketfart och stigande precis i samband med att man införde den otroligt läskiga fettskräcken i världen. Ingen, absolut ingen, skulle gå in på zoo och säga att nu har nya rön kommit och nu ska alla elefanter äta entrecote, annars blir de sjuka.


Vi är fettdrivna varelser.
Människan är designad att äta stenålderskost, vare sig vi vill det eller inte.
Likväl som lejon är designade att äta lejonmat, zebror och antiloper. Det finns inget lejon som kommer med en ursäkt och säger att den kosten inte passar just honom, utan han vill ligga i gräset och dricka lättfil.

Så.
Jag fortsätter äta min naturliga oprocessade sunda mat, som alltid funnits.
Fortsätter hålla mitt blodsocker nere.
Fortsätter hålla mitt kolesterol i fint skick.
Fortsätter hålla mig i samma form.
Fortsätter hålla mig frisk.
Fortsätter även hjälpa andra som behöver och vill det. Har ännu inte hört någon som mår dåligt eller blivit sjuk och dum. Snarare piggare, full av ork och mindre sjukdomar och mediciner.

Allt detta trots att jag vare sig är religiös eller allergiker.

Och det är HELT OK!



PILUTTA!

3 kommentarer:

  1. Wow, wow, wow!! Den där var en riktig ventilöppnare :-) <3

    SvaraRadera
  2. Jo, jag jobbar ju med sånt nuförtiden...och du ser, jag tar fortfarande arbetet med mig hem ;)

    SvaraRadera

Summa sidvisningar