Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

tisdag 11 september 2012

Lax med avocado och mascarponecrème

Nam-nam...räcker egentligen för att presentera den här! 

Visserligen innehåller kryddblandningen socker, för att få laxen sådär speciell i ytan. Men, det är ju inte ett måste. 
Skriver recepten som det är och så får man välja till eller dra ifrån bäst man vill. 



Kryddblandning:
3 msk råsocker
1 msk chilipulver
1 msk paprikapulver
2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar

800 g laxfilé

Gör så här:
Sätt ugnen på 100grader. 
Gnid in laxen kryddblandningen och lägg i en ugnform. Ugnsbaka i mitten av ugnen i ca 10 minuter eller tills den är genomstekt.

Röran:
3 salladslökar
3 tomater
3 avocado
1 kruka färsk basilika
250 g mascarpone
salt och svartpeppar (ev också cayennepeppar för mera stuns)
citronsaft

Gör så här: 
Strimla löken fint. Dela tomaterna, kärna ur dem och hacka i bitar. Strimla basilikabladen och blanda med mascarponen. Dela och kärna ur avokadon och skär i bitar. Rör ihop allt och salta och peppra. Tillsätt några droppar citronsaft för att inte avokadon ska missfärgas. 

Servera laxen med röran och ev varma grönsaker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar