Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

lördag 22 oktober 2011

Becel för hjärtat...eller emot...

Hjärtvänliga Becel som med fördel köps in till våra fritids och förskolor. *fräser och reser ragg*

Varför kan man få rekommendera och tillåta "mat" som det faktiskt inte finns någon som helst vettig forskning på. Inga vetenskapliga rapporter som talar för att det skall vara bra. Bara antaganden och gissningar. 
Ta en titt på margarintillverkningen och fundera vad som borde vara mest nyttigt för våra kroppar att ta hand om.

Bara att ta ett axplock ur artikeln av Gunnar Lindgren säger väl sitt om vad det är att barnen ska och bör lära sig äta från unga år, utan protester (?). Sägs vara så nyttiga i jämförelse med rent smör. Jag köper inte detta och går inte med på att mina barn äter margarin överhuvudtaget. 
Roligt att se i listan att man använder lut för att framställa margarin. Det är ju sådant jag eldar på jobbet i sodapannan, i en massaindustri. Det jag ser där vill jag inte sätta tänderna i kan jag ju säga.


Citat ur artikeln:
Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:


Extraktionsbensin (hexan)
Fosforsyra
Lut
Blekmedel
Nickelkatalysator (vid härdning)
Natriummetylat (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering


Föroreningar som får förekomma i margariner: 
Bensin (hexan)
Nickelrester (vid härdning)
Metanol (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering
Kemikalier från båttankar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar