Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

onsdag 24 juli 2013

Pulled pork

Nu har jag hunnit testa detta ett par gånger och blir lika förbluffad varje gång hur gott det är!
Jag har gjort efter det recept som finns på Åses sida 56kilo.

Riktigt god sås och köttet blir helt fantastiskt!!!

Svårt att äta tacos på annat sätt än så här framöver.


Ingredienser BBQsås:
Drygt 1 dl vatten
Drygt 1 dl steviasötad ketchup eller chilisås.
0,5 dl äppelcidervinäger
0,5 gul lök
1 vitlöksklyfta
1,5 msk worcestershiresås
1 dl finhackad rotselleri (jag rev den fint på rivjärnet)
1 msk dijonsenap
1-2 msk honung
1 msk oxfond el köttbuljong. (jag använder fond du chef kött)
1/2 msk paprikapulver
1 tsk chilipulver
1/2 msk liquid smoke (flytande smaksättning, röksmak)
salt
peppar

Gör så här: 
Finhacka lök, vitlök och rotselleri. Stek på i stekpanna med smör tills det är mjukt. Tillsätt vatten och buljong.
Rör ner övriga ingredienser och låt puttra ihop ca 15 minuter.

Pulled Pork: 
1,5 kg karré i bit (jag har aldrig haft så lite, har haft jättebitar, men det gör absolut inget eftersom det är så gott!)
1 gul lök
1 vitlök
salt
peppar
chilipulver
2,5 dl BBQsås enligt ovan

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader.
Salta och peppra köttet rejält och lägg i en lergryta eller annan gryta som tål värme.
Jag använder Tupperwares "lergryta" och det fungerar kanon.
Skala och klyfta löken och lägg runt köttet och skala vitlöken och krossa klyftorna med kniven platt och tryck åt, lägg även dessa runt köttet.
Häll över såsen över alltihopa och sätt in i ugnen i 6 timmar.

Slit sedan sönder köttet med en gaffel tills allt trådat sig och geggar runt i såsen.
Servera gärna som tacos med tillbehör som creme fraiche, lök, sallad, riven ost etc.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar