Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

torsdag 8 mars 2012

Svampsoppa (svart trumpetsvamp)

Ja, eftersom jag hört nu ett tag, att det "svarta-vad-det-nu-var" jag hittade i skogen i höstas, ska vara en av sveriges finaste matsvampar var jag nu tvungen att prova. Åh shit!!!

Barnen åt med glädje och ville ha mera ;) 
Springer på örsnibbarna än! Det här var ljuvligt gott. Tankarna flyger iväg till en go' grillad älgbit och en tjock krämig sås av detta underbara fantastiska skapande av skogen :)

Ingredienser: 

2 schalottenlökar
1 fond du chef grönsak och lite vatten
en stor näve torkade svarta trumpetsvampar
salt och peppar
smör

Jag tog även i: 
cayennepeppar
Vit tryffelolja, några dropp

Gör så här: 
Skiva löken och fräs på den i lite smör. Smula sönder och tillsätt svampen och rör runt. (har man färsk svamp kan man steka på den i några minuter tillsammans med löken)
Skvätt på lite vatten och fonden. Rör runt och tillsätt grädden och salta och peppra.
Mixa med mixerstav om man vill ha soppan slätare.

Jag tog till detta ett nygräddat västerbottensostbröd med bregott.
*slickade tallriken* ;) nästan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar