Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

onsdag 8 oktober 2014

Pitepalt med fläsk men utan gluten!

Ja mina ungar älskar ju palt. Som min far och som jag och absolut inte som sambon :)
Jag själv äter inte palt för att jag försöker ju undvika kolhydrater i så stor utsträckning som möjligt men jag lagar gärna glutenfri mat om jag kan här hemma.

Har testat göra dem utan gluten och de blev helt klart godkända.

Ingredienser:

1,5 kg skalad potatis
ca 3,5 dl Lailas mjölmix (den gröna som heter grov tog jag)
ca 2 dl Bovetemjöl (eller så att konsistensen blir bra på smeten

1 ½ tsk salt

Gör så här:
Koka upp en stor gryta (jag fick ta två mellanstora pannor) med vatten och salta.

Jag har ingen kvarn att köra potatisen i så jag river min i matberedaren och kör sedan allt "rivet" med kniven i samma maskin. Blandar sedan ned Lailas mjölmix och bovetemjölet. Det beror lite på hur saftiga potatisarna är hur mycket mjölmix som behövs. Prova er fram!
Tillsätt salt.

Blöt händerna och forma små bollar av smeten och lägg ner i det kokande vattnet.
Låt koka ca 30-40 min på mellanvärme.

Servera med lingonsylt och smör och gärna stekt rimmat fläsk.

1 kommentar:

Summa sidvisningar