Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

måndag 28 november 2011

Lussekatter!

Här kommer ett bra recept nu inför Lucia, advent och jul. Det här receptet finns inte i Mariannes LCHF bakbok men finns på hennes sida.
Lätt och smidigt, snabbt och enkelt utan jäsning.

Ingredienser: 
4 ägg + 1äggula
3 msk sukrin
en knivsudd stevia
50 g smält smör
0,5 g saffran (1 pkt)
4 msk fiberhusk
1 dl grädde
1 dl kokosnötsmjöl
2 tsk bakpulver

1 äggvita till pensling

Gör så här: 
Smält smör och saffran tillsammans.
Vispa ihop ägg och sötning fluffigt i ca fem minuter. Tillsätt grädde och smörblandningen. Rör ihop. 
Blanda mjölet med bakpulver och husk och blanda ner i äggblandningen. Låt svälla ca 5-10 minuter. Det blir snabbt en fast massa då man blandar ihop. 

Dela degklumpen i 10 bitar och rulla ut till lämpliga korvar som formas till lussebullar. Det bästa är att jag "laddade" med vetemjöl att ha på händerna till utbakningen, men det behövdes inte alls. Perfekt smet att bara baka ut. 

Pensla med äggvitan.
Grädda i ca 15-20 minuter i 175 grader. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar