Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

tisdag 29 november 2011

Omhändertagande av barn i Lågkolhydratfamilj?

Ja man kan ju fundera lite.

Efter att ha läst om den finska familjen som hotats tappa sina barn pga lågkolhydratkost, börjar jag verkligen fundera var världen är på väg.


Får verkligen vem som helst uttala sig i sådana här frågor och hur lite fakta och hur lite kunskap behöver man ha för att få göra det? Det är skrämmande att människor i ledande position, får vara så korkade rent ut sagt.

I artikeln kan man läsa att det är farligt för barns utveckling att äta lågkolhydratkost och att det är ett "problem" om barnen äter mycket fett, eftersom de då inte blir hungriga på flera timmar (!!!???)

Vad är det jag inte förstår?
Vari ligger den dåliga skötseln av barnen?

Om barnen är mätta är det väl ett tecken på att de har fått tillräckligt med energi som varar länge i deras kroppar.

Det påstås också att barn behöver varierad kost. Jag håller helt med. Men vad är det som säger att man i en lågkolhydratkost bara äter ägg och bacon? Var finns kunskapen om det man attackerar?

Jag vill hellre påstå att barn i familjer som inte bryr sig ett skit om sina barns kost, skall undervisas. Det finns de som köper sötade frukostflingor, sötade yoghurtar, kakor, bullar, läsk, saft, godis, snacks, mat med sjukligt mycket tillsatser som tex margariner, färdigmat och annan skit rent ut sagt. Dessa barn, som jag anser blir utsatt för barnmisshandel, är väl de som ska omhändertas om några!

De som leds in i sockerberoenden tidigt i ålder och inte får lära sig vad som är häslosamt. De blir formade till framtidens diabetes och fetmapatienter utan att ha ett val för att föräldrarna styr dem dit.

En lågkolhydratfamilj vill jag påstå är en familj som är mycket väl medvetna om vad de ger sina barn vid matbordet. Oftast rena produkter, närproducerat och hälsosamt. Utan tillsatser och färgämnen och näringsriktigt och genomtänkt.

Låt de föräldrarna bli förebilder i dagens värld av fetma och okunskap kring kost och hälsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar