Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

onsdag 27 februari 2013

Morotssoppa med räk/kräftost

Den här soppan har blivit en liten favorit här hemma. Snabb och lätt att göra. Få ingredienser, om man vill. Och för en morotssoppehatare och en person som inte under några omständigheter tycker om varma skaldjur så står den sig väldigt bra ;)

Ingredienser: 
ca 500-700 gram morötter, finrivna på finaste finaste delen på rivjärnet.
1 FondDuChef fisk
1 liter vatten
1 ask räkost alt kräftost
dill och andra kryddor, jag kör ju hårt med min Cayenne.
1 påse skalade räkor

Andra tillägg:
Lax i bitar
Crèmefraiche
Grädde
Rotfrukter

Gör så här: 
Koka vatten och morötter tillsammans med buljongen i ca 20 minuter.
Rör gärna om eftersom morötterna gärna vill flocka ihop sig.
Tillsätt mjukosten och rör ut den i soppan. Låt sjuda ihop en stund.
Nu kan man tillsätta en påse skalade räkor i soppan och servera. Men jag brukar bara ta de räkor jag vill ha till en portion och lägg i min sopptallrik, eftersom skaldjur lätt blir sega och otäcka om de hålls varma länge.

Tillsätt gärna lax i bitar eller andra saker för att göra soppan matigare.
Supergod med ett gott bröd att doppa i.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar